NETRADION.TK

Winamp, iTunes Windows Media Player Real Player QuickTime
Välj att spela upp i din mediaspelare STÖD RADIO VERKSAMHETEN: PG 634252-1 Gunnar Andersson Den 1 juli 2013 firar vi 25 år på Stockholms närradio fm 88mhz narradio.se!

måndag 5 mars 2012

Staffan om Västerby eller Västerbyn?

Hej igen Gunnar! (Rättelse av mig)




Kul att du hittade in till min hemsida, ang ”vår by” ”Västerbyn”…




Ja det har ju varit väldigt luddigt för mig m fl tills nu ang Västerbyn, och eftersom du frågade mig, så har jag nu idag löst detta hoppas jag!



När vi var små på 40 talet till ca slutet av 70 talet, så for vi alltid upp till ”Västerbyn” och bodde där hela somrarna till ca 1961 då jag började jobba… men fortsatte många år till att fira midsommarafton där i Västerbyn…



Går man in på ”Google Maps” så får jag upp tre namn där det står ”Västerbyn”!? Men skriver jag in ”Västerby” kommer det bara upp ett? Så skall man ta uteslutningsmetoden är Västerbyn den rätta…



Men det som krånglar till det hela är att jag tidigare skrev ”Västerbyn” på min hemsida, men sen fick jag ett mail med en tillrättavisning att det heter inte Västerbyn, det heter VÄSTERBY!



Sen om man går in på min hemsida, ”Nostalgi sidorna”, ”Dalom” så har jag lagt in en gammal tidtabell för den gamla järnvägen som gick där tom 1964, och på den står det Västerby!



Men om man nu slår in en bekant till mig som bor där i ”Västerbyn” i ENIRO, så står det på eniro Västerbyn xxx!?



Det finns även en Västerby NV ovan Hedemora, (plus massor andra Västerby runt Sverige) så för att veta att t ex posten kommer till rätt Västerby, skriver man förstås postnumret 77071 STJÄRNSUND, och om man inte vet postnumret: Västerby, Stjärnsund…

(PS. Words rättstavning vill inte gå med på Västerbyn, bara Västerby?)



Nu i e m kollade jag igen, och fick nu upp en turista för ”Stjärnsund – Långshyttan – Hedemora” som gäller till 13:e juni 2009! Där står det tydligt Västerbyn… http://roxproductions.se/akihop/images/Busstider_Hedemora-Stjarnsund.pdf



Så med andra ord, jag vet nu säkert till 100% att det heter ”VÄSTERBYN”! Men som sagt, mycket luddigt är det… och varför så många stavningar!? Nu fick jag dessutom höra av min äldre bror att det hette Wästerbyn från början, och jag såg sen på nätet http://www.stjarnsund.com/husforhorslangder-p-thorby/Husf%201820%20-%201830.PDF att det hette i alla fall Wästerbyn till 1830…





Så det heter alltså VÄSTERBYN… hmm… mycket om lite… men en trevlig by är det… (Samt Långshyttan, för där har vi också släkt...)



Mvh//Staffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera detta inlägg!